Klanttevredenheidsonderzoek

Klanttevredenheidsonderzoek

Een klanttevredenheidsonderzoek is een uitstekend middel om de kwaliteit van producten en diensten te verbeteren. De resultaten stellen u in staat een hogere klanttevredenheid na te streven. Hogere klanttevredenheid leidt tot meer terugkerende klanten en mond-tot-mond reclame, en dus tot meer omzet.

Niet ieder klanttevredenheidsonderzoek is hetzelfde. Sterker nog, er zijn verschillende methoden en onderzoeksopzetten denkbaar. Het is raadzaam om uw wensen voor het klanttevredenheidsonderzoek zo nauwkeurig mogelijk te formuleren.

Vraag direct gratis 4 offertes aan

Omschrijving onderzoek

Aanvullende informatie

Uw contactgegevens

Hoe tevreden zijn uw klanten?

Aan de hand van een klanttevredenheidsonderzoek krijgt u inzicht in de mening van uw klanten. Wat vinden zij van uw organisatie? Wat vinden zij van uw dienstverlening? Waarom kiezen uw klanten voor uw bedrijf, en om welke redenen zouden zij wellicht overstappen naar uw concurrent? Door te onderzoeken wat de sterke en zwakke punten van uw eigen beleid zijn, leert u niet alleen meer over uw huidige klanten. U vergaart ook nieuwe inzichten met betrekking tot het aantrekken van mogelijke nieuwe klanten.

Kosten klanttevredenheidsonderzoek

De kosten van een klanttevredenheidsonderzoek zijn afhankelijk van meerdere factoren. De prijs wordt onder meer bepaald door de gehanteerde vragenlijst, de methode van afname, het aantal klanten, en eventueel het soort klanten (consumenten of bedrijven).

Vragenlijst

Om klanttevredenheid effectief in kaart te brengen is het nodig dat de gehanteerde vragenlijst inspeelt op uw organisatie en dienstverlening. Diverse onderzoeksbureaus bieden een basisvragenlijst voor specifieke branches. Die basisvragenlijst kan vervolgens aangevuld worden met vragen die direct inspelen op uw organisatie. Uiteraard kunt u ook de vragenlijst geheel uitbesteden, of er juist voor kiezen om de vragenlijst (grotendeels) zelf op te stellen. Het is logischerwijs te adviseren de expertise van het onderzoeksbureau wel te benutten.

Methode van afname

De manier waarop de klanten benaderd worden en de manier waarop het klanttevredenheidsonderzoek wordt afgenomen, spelen een rol bij de uiteindelijke offertes die u ontvangt. Laat u de vragenlijst telefonisch, online of schriftelijk beantwoorden? Een combinatie van methodes is ook mogelijk. De resultaten van een online klanttevredenheidsonderzoek zijn snel te verwerken en daardoor vaak goedkoper. Tegelijkertijd zorgt een combinatie van afnamemethodes in de regel voor een hogere respons. Telefonische enquêtes bieden de kans om door te vragen en kunnen daardoor kwalitatiever van aard zijn.

Extra informatie klanttevredenheidsonderzoek

Gratis offertes voor een klanttevredenheidsonderzoek

Ontvang gratis offertes van vier verschillende onderzoeksbureaus die gespecialiseerd zijn in het opzetten en uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek. Deze dienst is geheel vrijblijvend.

Vraag direct 4 offertes aan >>